Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

 

A testi képességek és fejlesztésük

 

 

Élénken foglalkoztatja a kutatókat, edzőket, orvosokat, sportolókat és a hozzáértő sportközönséget, hogy meddig növelhető az emberi teljesítőképesség?! Most van igazán érvényben az olimpiai jelmondat: „Citius, Altius, Fortius!”- „Gyorsabban, Magasabbra, Erősebben!”. Ma már a technikának és az orvostudománynak  hatalmas szerepe van az egyre javuló teljesítményekben, de meddig fokozható mindez, mennyi az ember fizikai teljesítőképességének a határa?!

A teljesítőképesség növelésére való törekvés maga után vonja az egyéni képességek állandó fejlesztését.

 

Az emberi teljesítőképesség összetevői

 

 

  1. Genetikailag meghatározott összetevők

a./ alkati tényezők

b./ egészségi tényezők

c./ pszichikai tényezők / sportpszichológusok-versenyzők kapcsolata/

 

  1. Genetikai + tanulással szerzett összetevők

a./ kondicionális képességek

b./ koordinációs képességek

c./ izületi mozgékonyság

    d./ intellektuális képesség

 

  1. Tanulással szerzett összetevők

a./ taktikai ismeretek, képességek

b./ technikai ismeretek, képességek

c./ személyiségjegye

 

 

 

                              Motoros képességek

 

      Veleszületett adottságokra épülve tanulási, gyakorlási folyamatokban                              

      fejleszthetők. A testi képességeket foglalják magukba.

      Ezek:-   kondicionális képességek

                   -   koordinációs képességek

                   -   izületi mozgékonyság.

 

 

 

 

A./  Kondicionális képességek

 

       A motoros képességek azon csoportja, amelyet főként energetikai tényezők határoznak meg. Ide sorolható: - erő

                                         - gyorsaság

                                         - állóképesség.

         Bármilyen erős hangsúlyt kapjon valamely képesség valamely gyakorlatban, sportágban azt tapasztaljuk, hogy a képességek kevert formában szerepelnek, sajátos fontossági sorrendet alkotva. Az erő nagysága az izomrostok számától, típusától függ, az állóképesség az energiaellátási folyamatoktól, míg a gyorsaság az idegimpulzusoktól. Ezek a biológiai tényezők törvényszerű összefüggésben vannak egymással, így a három alapképesség kölcsönös meghatározottságban érvényesül. Ennek következtében ezek párhuzamosan fejlődnek.

 

 

   a./ Erő

       Amikor erőteljesítményről beszélünk, akkor az izomerőt hangsúlyozzuk.

        Az izomerő = a külső, valamint a mozgás közben fellépő erők, ellenállások legyőzésére szolgáló képesség a szervezet izomzatának működése által. Az egyén legfontosabb testi képessége.

         Folyamatos feladatot jelent a gyakorlás, az erőkifejtés fő eszköze az erőgyakorlat. Erőgyakorlattal növeljük, fokozzuk az izomerőt, cél, hogy az izomrost keresztmetszete vastagodjon.

         Az erőedzés célja az erőfajták fejlesztése.

 

         Az Erő fajtái:

 

Maximális erő = azaz izomerő kifejtés, amelyet az egyén maximális számú működési egység egyidejű alkalmazása révén képes kifejteni. Azokban a sportágakban van szerepe, ahol nagy ellenállásokat kell legyőzni hosszabb vagy rövidebb idő alatt,     pl: súlyemelés.

Az iskolai testnevelésben nem szükséges kiemelten foglalkozni    vele.

 

Gyorsasági erő = a neuro- muscularis rendszernek azt a tulajdonságát, amellyel viszonylag nagy ellenállásokat igen nagy gyorsasági izomösszehúzódással győz le.

Ciklikus sportágakban van jelentősége, pl: vágtafutás, evezés, kajak-kenu, úszás…- főként a rajtoknál.

Fejlesztése már általános iskolában fontos!

 

Erőállóképesség = izomfáradással szembeni ellenállóképességet jelent hosszan tartó, viszonylag nagy ellenállású erőkifejtéseknél, pl: hosszú távú futás, kajak-kenu, országúti kerékpározás…

Fejlesztése nélkülözhetetlen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az erőkifejtés alapján megkülönböztetünk – relatív erőt,

                                                                     - abszolút erőt.

       Abszolút erő = testsúlytól független erőkifejtés mértéke.

       Relatív erő = a tanuló testsúlyához mért ereje.

                             Fejlesztése fontos!

 

b./ Gyorsaság

 

     Az egyénnek az a képessége, amellyel a lehető legnagyobb   sebességgel tud előre haladni, ill. különböző cselekvéseket a lehető legrövidebb idő alatt végrehajtani. Ciklikus sportágakban az állóképességgel áll kapcsolatban, míg az aciklikus sportágakban az erővel.

     Fejlesztése már általános iskolás korban fontos!

     A fejletlen mozgáskoordinációjú vágtázó nem tudja optimálisan kihasználni gyorsulási képességét, ugyanez vonatkozik a gyors dobásra vagy  a gyors válaszcselekvésre a labdajátékoknál.

     Fáradt állapotban NE gyakoroltassunk gyorsaságfejlesztő gyakorlatokat!

  

    A gyorsaság megnyilvánulási formái:

    - vágtaképesség vagy sprintgyorsaság / 30m., 60m., 100m. futás /

    - felgyorsulási képesség / rajtgyakorlatok /

    - gyorsasági állóképesség / iramfutások /

    - akció vagy reagálási gyorsaság / sportjátékok, tenisz, vívás… /

 

    Fejleszthetőségének korlátai az egyén genetikai adottságai / gyors – lassú izomrostok aránya /.

 

 

c./ Állóképesség

 

     A szervezetnek az a tulajdonsága, amely hosszan tartó és viszonylag erős iramú és ellenállású terheléseknél mozgósítja a szükséges energiát. Az állóképesség lehetővé teszi, hogy a teljesítmény szintje a munkavégzés ideje alatt ne csökkenjen.

     Az állóképesség függ:

 -   keringés,-légzőműködés szintjétől,

 -   anyagcsere folyamatok szintjétől,

 -   idegrendszer energiamozgósító működésétől,

 -   a mozgáskoordináció tökéletességétől,

 -   pszichikai, motívációs tényezőktől,

 -   izomzat minőségétől.

 

      Állóképesség formái: - erőállóképesség

                                    - gyorsasági állóképesség

                                    - alapállóképesség.

 

 

 

 

 

      Alapállóképesség = a szervezet megerőltető, nagy energiaveszteséggel járó

      mozgástevékenység utáni regenerálódási szintje. Az eredeti állapot helyreállításához

      szükséges idő hossza adja az állóképesség színvonalát.

 

      Fejlesztése rendkívül fontos úgy az általános iskolában, mint az egész élet során, hiszen

      életminőségünkért felelős! / keringés, -légzés,- anyagcserefolyamatok /

 

 

      Terhelés hatására:

      - nő a vitálkapacitás,

      - nő az időegység alatti levegőcsere,

      - a tüdőn áthaladó vérmennyiség,

      - nő a szív volumene, vastagodnak a rostok,

      - javul az izom kapillarizációja.

 

      Fejlesztése: - hosszan tartó futások,

                     - váltakozó terhelés.

 

                         / pl.: ugrókötél gyakorlatok:

                                 - gyorsaság: minél több gyors hajtás rövid idő alatt / 30 mp /.

                            - állóképesség: 1-2 perc kötélhajtás.

                            - mozgáskoordináció: különböző áthajtási módok. /

 

 

 

 

                                MOTOROS KÉPESSÉGEK

 

 

Kondicionális képességek                  Koordinációs képességek

 Erő                                                       Mozgástanulási képesség

     Gyorsaság                                            Mozgásszabályzó képesség

     Állóképesség                                        Mozgásalkalmazkodó és-

                                                                  átállító képesség

- egyensúlyozó képesség

- ritmusképesség

- reakcióképesség

                                                                   - téri tájékozódó képesség

                                                                   - kinesztézis,           

                                                                     mozgásérzékelés képess.

- gyorsasági koord. képess.

- állóképességi koord. kép.

 

                                     Izületi mozgékonyság                     

                                      Aktív                                                 

                                      Passzív

 

 

 

ALAPVETŐ KÉPESSÉGEK                 SPECIÁLIS KÉPESSÉGEK 

                                                

                                                                Maximális erő

Erő                                                         Állóképességi erő

                                                                Gyorsasági erő

 

Gyorsaság                                              Mozgásgyorsaság

                                                                Gyorsasági állóképesség

                                                                Rövidtávú állóképesség

Állóképesség                                          Középtávú állóképesség

                                                                Hosszútávú állóképesség

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.