Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Preventív feladatok és rehabilitációs eljárások az iskolai testnevelésben

 

1.      A tartó és mozgatórendszer elváltozásai, korrigálásuk.

2.      A testtartás vizsgálata és javítása.

3.      Korrekciós és fejlesztő gyakorlatok.

4.      Vízi gyakorlatok, gyógyúszás.

 

Prevenció alatt általában a betegségek megelőzését értjük.

Mozgásszervi szempontból prevenció – az izmok és az izületek funkcionális eredetű kóros állapotainak a megelőzése. A funkcionális betegségek leggyakrabban a gyermekkorban ill. a gyermek- és pubertáskor határán alakulnak ki. Felmérések bizonyítják, hogy arányuk emelkedő tendenciát mutat. Az iskolai testnevelés az egyik, ha ugyan nem a legmegfelelőbb eszköz a mozgásszervek egészségének megőrzésére.

A preventív szemlélet az iskolai testnevelésben hosszú távú befektetés. Eredménye csak évtizedek múltán és akkor is csak nehezen mérhető. Alkalmazását mégis megköveteli a jövő generáció iránti felelősség. A prevenció jelentősségére az utóbbi tantervek ( NAT, Kerettanterv ) felhívják a figyelmet és beépítik az iskolai testnevelés feladatrendszerébe. A gyakorlatok alkalmazására több lehetőség adott. Így végezhető a bemelegítés során, külön órarészként, az óra bevezető részében ill. teljes órát erre szánva. Lényege, hogy a tanulók megtanulják és önállóan is képesek legyenek alkalmazni ezeket a gyakorlatokat egészségük megőrzése érdekében.

 

1; A tartó és mozgatórendszer elváltozásai és korrigálásuk

3; Korrekciós és fejlesztő gyakorlatok

 

Korunk civilizációs ártalmai : a mozgásszegény életmód, a helytele testtartás ülés-, járás közben, a feszültség okozta mozgásszervi problémák fizikai állapotromláshoz, betegségek kialakulásához vezetnek.

Betegség vagy mozgásszervi elváltozás alapján két fő csoportot különböztetünk meg :

          A./ Tartó- és mozgatórendszer elváltozásainak megfelelő csoport ( gerinc-                                                 

                        deformitások, mellkasi deformitások, alsó végtag elváltozásai ).

          B./ Belgyógyászati és egyéb betegségek csoportja ( szívbetegségek,

                szemészeti elváltozások, asthma bronchiale, obesitas, hipertónia).

 

A  gyógytestnevelés feladata a tartó és mozgatórendszer elváltozásainak megelőzése, javítása.

A gerinc deformitások :                    -  kyphosis, - lordosis, -scoliosis;

A mellkas deformitások :                 -  tyúkmell,  - tölcsérmell;

Csípő, - lábszár, láb deformitások :  -  csípőficam;

- „x” láb, „O” láb, kardvádli, dongaláb,

-  boka, - harántboltozat-süllyedés;

Kyphosis

A háti kifotikus görbület kisebb vagy nagyobb mértékben fokozott. A gerinc előrehajlik, a vállak előreesnek, a lapocka kiáll, a hasüreg összenyomódik, a hasfal előredomborodik. Károsodik a légzésfunkció és csökken a szív, - és keringési rendszer teljesítőképessége, a hasizomzat elgyengül.

Feladat : - a háti szakasz merevségét fel kell oldani nyújtó-lazító gyakorlatokkal

                - mobilizálás, mellizmok nyújtása, mély húzások;

                - mély- és felületes hátizmok erősítése;

                - tartóizmok, hasizmok erősítése, lapockát rögzítő izmok erősítése;

                - légzőgyakorlatok.

Káros ( kontraindikált = ellenjavallt ) mozgásanyag

- ugrások, szökdelések;

- tarkóállás, fejállás, gurulóátfordulások;

- mély hátizmok túlnyújtását fokozó gyakorlatok;

- nehéz terhek hordása.

 

Lordosis

Ha az ágyéki hajlat túllépi a normális görbület határát. Gyakran a rossz, hanyag tartás és a gyenge izomzat miatt alakul ki. A lordotikus tartás akadályozza a hasi szervek működését is, valamint hozzájárulhat az ágyéki csigolyák kórós elváltozásaihoz.

Feladat : - helyes medenceállás megtanítása, medenceminta;

                - hasizmok, farizmok, combhajlító izmok erősítése;

                - elülső combizmok, csípőhorpaszizom nyújtása;

                - ágyéki mély hátizmok nyújtása.

Káros mozgásanyag : - mélybe ugrások, szökdelések;

                                    - fokozott törzshajlítások hátra ( híd, fészek )

                                    - nehéz terhek hordása, társ hordása.

Scoliosis

A gerinc torziójával társult oldalirányú elhajlása.

Jellemzői : oldalirányú elhajlása a gerincnek, bordapúp, aszimmetrikus törzs

Feladat : - mobilizálás, lazítás, kúszásgyakorlatok;

                - mély hátizmok nyújtása és erősítése;

                - a gerinc azon szakaszain ahol a szalagok túlnyújtottak – erősítés,

                   a zsugorodott részeken – mobilizálás, nyújtás;

                - helyes légzés kialakítása.

 

Káros mozgásanyag :

               - gerinc rázkódása, ugrások, szökdelések;

               - tarkó, - fej, - kézállás, gurulóátfordulások, híd, fészek;

               - törzscsavarások;

               - nehéz terhek emelése, társ hordása;

               - féloldalas sport, hangszer.

 

Tyúkmell ( pectus carinatum ) :

A mellcsont sagitalis síkban történő előredomborodása.

 Feladat : - a megrövidült mellizmok nyújtása;

                 - a háti szakasz merevségének feloldása;

                 - mély hátizmok erősítése;

                 - légzőgyakorlatok.

Mivel a szegycsont kiemelkedik, a törzsfeszítő, mellizom nyújtó gyakorlatokat hason fekve kell végeztetni!

Káros mozgásanyag : - híd, fészek,…

 

Tölcsérmell ( pectus excavatum ) :

A szegycsont alsó szakasza behúzódik,  a mellkasi szervek működése elégtelen lehet.

Feladat : - mellkas emelés, mellkas tágítás;

                - bordalégzés;

                - törzsfeszítő gyakorlatok, kúszógyakorlatok.

Káros gyakorlatok : - tarkóállás…

 

 

Csípőficam

A csípőizület fejlődési zavara, amely az izület alkotórészeinek rendellenes alakjában, fejletlenségében, ill. a femurfej helyváltoztatásában nyilvánul meg.

Feladat : - far, - has, medence körüli izmok erősítése;

                - egész alsó végtag erősítése;

                - tehermentesített helyzetek alkalmazása  ( térdelőtámasz, ülés,

                  hanyattfekvés, oldalt fekvés );

                - úszás – mellúszás „béka” lábtempó.

 Káros mozgásanyag :

                - hosszantartó terhelések ( állás, futás…);

                - nehéz tárgyak emelése;

                - hirtelen fordulatok;

                - csípőizületi szalagok túlnyújtása;

                - elesés vagy leesés veszélyével járó gyakorlatok, játékok.

 

X láb ( genu valgum )

A lábszár combbal kifelé nyitott szöget zár be. Összezárt combok mellett a belbokák nem érintkeznek.

Feladat : - kerülni kell a térdizületi szalagok nyújtását;

                - erősíteni a combtávolítókat;

                - térdek közé tett labdával végzett gyakorlatok.

 

O láb ( genu varum )

Zárt bokák mellett a térdek között nagy a távolság. A terhelés tengelye az ízület belső felébe tolódik, itt ízületi kopáshoz vezet.

 Feladat : - combközelítők erősítése.

 

Kardvádli ( genu recurvatum )

A comb és lábszár előrefelé nyitott szöget zár be. Jellemzője a térd stabilitási zavara.

Feladat : - a térdízület és a négyfejű combizom erősítése.

Káros mozgásanyag : - sarokjárás ( túlnyújtások ).

 

 

 

Dongaláb

A láb külső és belső éle a test középvonala felé a hordóhoz hasonlóan elhajlik.

Feladat : - láb belső oldalán a zsugorodást nyújtani,

                - a külső oldalon erősíteni;

                - megfelelő cipő.

Káros mozgásanyag :

                - a láb túlterhelése ( ugrások, szökdelések, törökülés,

                   külső talp él terhelése )

                - nehéz terhek hordása.

 

Bokasüllyedés ( pes planus, pes planovalgus / lúdtalp )

A láb csontjai boltozatos szerkezetet alkotnak, egy hosszanti és egy haránt boltozatot. Ha ezek lelapulnak, beszélünk bokasüllyedésről.

Feladat : - aktív lábtorna, naponta többször;

                - lábszár izomzatának megerősítése;

                - kavicson járás, szalvétatépés, üveggolyók szedegetése,

                  rajzolás lábbal,

                - megfelelő cipő viselése.

Káros mozgásanyag :

                - a láb túlterhelése, hosszantartó állás, járás;

                - nehéz terhek hordása emelése;

                - a talp és a boka ízületi szalagjait túlnyújtó gyakorlatok.

 

2; A testtartás vizsgálata és javítása

 Tartáson az emberi test – a tartó és mozgatóapparátus által fenntartott – helyzetét értjük. Tágabb értelemben az egész test tartását ( fej, törzs, végtagok ), szűkebb értelemben csak a törzs ill. a gerinc helyzetét értjük.

Helyes, jó tartás esetén egyensúlyi helyzet van a test saját erői és a testre ható nehézségi erő között. Ha a nehézségi erő túlsúlyba kerül, a test „ összeesik”, hanyag tartás alakul ki.

Az izomzat aktív tartási funkcióját a csontok és szalagok passzív rendszere támogatja. A helyes testtartást a gerinc nyílirányú görbületének nagysága, a helyes állás és fejtartás összhatása dönti el. A helyes testtartást az egyensúly megtartásához szükséges minimális izomerő- és energiafelhasználás jellemzi. A helyes testtartás fontos statisztikai feltétele a medence helyes dőlésszöge. Ez 55-65° a vízszintes síkhoz mérve.

A tartáshibák kezdeti stádiumában tartásgyengeségről lehet beszélni, amikor a helytelen testtartást aktív izomerővel korrigálni lehet. Helytelen testtartás esetén a csontrendszerben még nincs kóros eltérés ( csak lágyrészt érint, főleg izmot ). Deformitás esetén már a csontrendszerben irreverzibilis eltérés található, pl.: ék alakúvá vált csigolya.

Tartáshibák fő típusai

a; Lapos hát – a háti domborulat nagyobb, az ágyéki homorulat kisebb

                        mértékben elsimult. Tartósabb terhelésre a hátizom    érzékennyé,

                        fájdalmassá válhat.

    Feladat : -   a gerinc rugalmasságának megtartása mellett általános erősítés.

b; Domború hát – a háti domborulat íve fokozott, vállöv előreesik, lapocka eláll

                              ez a leggyakoribb tartáshiba.

    Feladat : - a hát feszítőizmainak, hasizomzatnak az erősítése, mellizmok

                     nyújtása.

 

c; Fokozott kifolordotikus hát – mind a háti kifózis, mind az ágyéki lordózis

                                                   fokozottabb a fiziológiásnál ( normálisnál )

     Feladat : - erősíteni a hasizmokat, farizmokat, combhajlítókat

                      nyújtani a mély hátizmokat

d; Nyerges hát – az ágyéki homorulat fokozott, a hasizmok megnyúlnak,

                           a törzsfeszítők megrövidülnek.

     Feladat : - medence helyes beállítása, hasizmok megerősítése.

 

A háttal szemben elkövethető hibák

- hanyag tartás;

- gyenge izomzat;

- túlsúly;

- terhek emelése derékból;                                       - tartáskorrekció, mozgás!

- túl alacsony munkafelület ( asztallap );

- mély, süppedős, puha fotel. 

 

 

 

Testtartás vizsgálata

 

a; Megtekintés  - gerinc görbületeinek megtekintése;

                         - vállak, csípők szimmetrikussága;

                         - lapockák állása, fejtartás;

                         - lábak, lábboltozat lenyomat

 

b; Vizsgáló módszerek, mérések

  

 1; Hátizmok és szalagok tartós gyengeségét vizsgálja a Matthias – féle

        testtartás próba – a tartási gyengeség mérése.

        Feladat : - szögállás mellső középtartás

                         30 sec. után fokozott görbületek     tartásgyengeségre utal

2; A gerinc mozgékonyságának vizsgálata

- Nyaki szakasz : minden irányban mozgékony ( előre, - hátra, - oldalra hajlás )

            - hátra hajlás    – a c7 csigolyára téve az ujjunkat a gyermek tarkója

                                        hátrahajláskor eléri az ujjunkat;

            - előre hajlás    – a gyermek szegycsontján lévő ujjunkat eléri

                                        a gyermek álla előrehajláskor;

            - oldalra hajlás – a vállal betudja tapasztani a fülét;

            - fejfordítás      – állcsúcs – vállcsúcs távolsága 3-6 cm.

 

Háti szakasz : kötöttebb mozgás, előrehajlásnál a háti kifózis fokozódik

                       hátrahajlás kismértékű;

            - előre hajlás – ujjak és talaj közötti távolsággal mérhető;

            - rotáció        – a nyaki és a medence szabad elfordulása, amit a csípők

                                    mozgása tesz lehetővé.

 

Lumbális szakasz : oldalra hajlás mérése – Domján- módszer

                               oldalra hajlásnál a középső ujja comb külső oldalán csúszik

                               lefelé. Az elmozdulást cm-el mérjük.

                               Normál értéke : 16-18cm.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

felszabadulás 23

(kata, 2014.03.30 15:30)

A domján féle laterálflexió mértéke nem a magasság 10%-a? ez az érték honnan van?

sülysápi utca 19. ház

(szandra , 2012.09.21 15:14)

Az én nevem Szandra

sülysápi utca 19. ház

(szandra , 2012.09.21 15:13)

Az én nevem Szandra